Sådan forbedrede jeg mig 8 minutter på 10 km (og hvordan du kan gøre det samme)

41811640_10217115132732676_5206522113996881920_o-edited

Et spørgsmål jeg ofte hører er:

Hvor meget kan jeg egentlig forbedre mig med et års vedholdende og fokuseret løbetræning?

Det er naturligvis vanskeligt at give et præcist svar på dette, da vi alle er forskellige.

MEN jeg kan sige så meget, at…

…hvis ikke du tidligere har løbet et helt år i streg - kun afbrudt af få strategiske træningspauser - så er der rigtig mange minutter at hente.

Lad mig komme med et konkret eksempel.

Den 18. marts 2014 løb jeg den første tur i et fokuseret træningsforløb på godt et år.

Den 22. marts 2015 gennemførte jeg mit hovedmål - et 10 km løb.

Da jeg startede, havde jeg en personlig rekord på 10 km omkring de 42 minutter.

Hvordan det gik et år efter, vil jeg komme ind på lidt senere.

Først skal vi kigge lidt på, hvordan jeg trænede.

Har du fået læst mit sidste blogindlæg, hvor jeg skriver om de to fiktive løbere, Agnes og Bertel?

Agnes var hende der løb på må og få.

Uden struktur og uden et langsigtet mål.

Med små quick-fix-løbeprogrammer og træningsforløb op mod mere eller mindre tilfældige motionsløb

Jeg trænede på samme måde som Agnes.

Altså indtil marts 2014.

Her gik jeg fra at træne som Agnes til at træne som Bertel.

Det vil sige jeg gik fra:

  • Små, hurtige quick-fixes til tålmodig og vedholdende løbetræning.
  • Tilfældig og ustruktureret løbetræning til nøje planlagt og struktureret løbetræning.
  • Korte og intense træningsforløb til lange træningsforløb ved lavere intensitet.
  • Høj skadesrisiko til lav skadesrisiko.

Hvordan gik det så?

Jeg blev ikke en hurtigere løber med det samme.

Langt fra.

Men forbedringerne kom gradvist.

Lidt efter lidt.

Og den 22. marts 2015 løb jeg de 10 km på 34 minutter og 16 sekunder.

En forbedring på ca. 8 minutter.

Efter bare ét års kontinuerlig løbetræning.

Nu tænker du måske:

Argh, Rasmus, det var da meget flot, men det kan jeg da aldrig gøre. Du trænede sikkert hver eneste dag, over 100 km om ugen.

Næh.

Det gjorde jeg ikke.

I alt løb jeg 177 ture fordelt over 53 uger.

Det svarer til ca. 3,3 løbeture om ugen.

Med andre ord var jeg ude at løbe 3-4 gange om ugen (lidt oftere 3 end 4).

Forskellene fra tidligere var:

  1. Jeg var vedholdende. Jeg trænede året rundt, uden længere pauser.
  2. Jeg trænede struktureret efter et personligt tilpasset løbeprogram inddelt i forskellige perioder med forskellige fokusområder.
  3. Jeg trænede tålmodigt mod et langsigtet mål.
  4. Og som en konsekvens af pkt. 1 til 3 blev jeg bidt af løb og brugte en masse tid på at læse om, snakke om, søge viden om, se film om og nørde løb.

Den gode nyhed er:

Du kan komme til at træne på samme måde som mig. 

Det foregår på mit personlige træningsforløb "RUN 365".

Her hjælper jeg løbere med at få sat fart på deres løb.

Uden at blive skadet og uden at miste motivationen undervejs.

Du kan læse meget mere om forløbet lige her.

/Rasmus

P.S.
Hvis du overvejer om RUN 365 kunne være noget for dig, tilbyder jeg i øjeblikket, at du kan få en gratis og uforpligtende afklaringssamtale med mig.

Derfor kan du nu booke 45 minutter i min kalender, så vi kan tage en snak om, hvem du er som løber samt hvad du drømmer om at opnå.

Klik her for at booke en tid i min kalender.
(Bemærk: Jeg forbeholder mig retten til at lukke for dette tilbud når som helst. Så skynd dig at booke en tid inden det er for sent)


0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!