Blog

Når svar forvirrer mere, end de gavner

photo-1549813069-f95e44d7f498

Jeg er medlem af et par løbegrupper på Facebook. Mest for at følge lidt med i, hvad der optager folk derude i løbe-Danmark.

Her bliver der diskuteret lystigt om alt, hvad der vedrører løb, og folk deler stolt ud af deres sejre og spørger om hjælp til deres udfordringer.

Særligt en type spørgsmål får folk til tasterne:

Spørgsmål om, hvordan du skal løbetræne korrekt.

Noget af det der slår mig, er den voldsomme variation, der er i de mere eller mindre kreative svar på den type af spørgsmål.

Læs mere…

Hvad tandbørstning kan lære dig om løbetræning

photo-1520013573795-38516d2661e4

(og den største LØGN som løbeindustrien har fået os alle til at tro på…)

Lad mig starte med at stille dig et spørgsmål:

Hvilket af de følgende 3 udsagn beskriver bedst, hvordan du børster tænder:

(Jeg skal nok forklare hvorfor det er relevant i forhold til løb lige om lidt).

#1:

Jeg børster kun tænder én gang om ugen. Til gengæld børster jeg VIRKELIG grundigt i ca. 30 minutter.

#2:

Jeg børster tænder i perioder. Så børster jeg måske tænder 2 uger i træk, hvorefter jeg sagtens kan holde en…

Læs mere…

Hacket der hjælper dig ud ad døren i løb

photo-1607637508975-bf0090d7a0b4

I går aftes var jeg til møde i en klub, jeg er medlem af.

Den hedder "Rød Tirsdag" og går i al sin enkelthed ud på, at 4 gamle gymnasiekammerater mødes hver 3. tirsdag og spiller esmakker, drikker kaffe med fløde og spiser hjemmebag.

Det blev lidt sent og der kom vist også både øl og snaps på bordet.

Motivationen til at stå op og gå på arbejde var derfor ikke så stor i morges, som den plejer at være...

En anden konsekvens er, at dette blogindlæg på ingen måde bare skriver sig selv.

Den prim…

Læs mere…

Den her fejl kostede mig 6.000 kr

photo-1583454110551-21f2fa2afe61

Jeg har prøvet at være medlem af et fitnesscenter. Ikke én gang, ikke 2 gange, men hele 3 gange.

Samlet har jeg vel været medlem i omkring 2 år.

Og i alt har jeg brugt mine forskellige medlemskaber 6 gange.

6 træningsgange på 2 år!

Lad os sige, at jeg har betalt 250 kr om måneden i 24 måneder.

Det giver en samlet betaling på 6.000 kr.

Eller 1.000 kr pr. træningsgang...

Dumt? Ja, i den grad!

Årsagen til at jeg meldte mig ind, var den samme hver gang:

"Nå, jeg må hellere komme i form. Hmm…

Læs mere…

Er du taknemmelig?

Rain

Bemærk: Dette er blogindlæg er oprindeligt skrevet i sommeren 2019. Jeg er heldigvis ikke skadet længere, men min pointe i indlægget er den samme i dag. Derfor er det stadig relevant! God læsning.

Jeg er netop kommet tilbage på kontoret efter et besøg hos min kiropraktor.

Årsagen til besøget er, at mit bækken har låst sig fast.

Det har det efterhånden gjort en del gange, siden jeg for et års tid siden skovlede ca. 10 tons grus ned fra taget af mit hus.

Èn af konsekvenserne ved et låst bækken…

Læs mere…

"Du skal bare hop' i tøjet og af sted"

photo-1509833903111-9cb142f644e4

Her den anden dag læste jeg en interessant kommentarudveksling på Facebook mellem de to løbeveninder, Dorthe og Dorthe.

(Ja, det hed de faktisk).

Kommentarerne var skrevet under ét af mine Facebookopslag, hvor jeg opfordrer folk, der har svært ved at fastholde motivationen til at løbe, til at booke en gratis og uforpligtende afklaringssamtale med mig, hvor du blandt andet kan få svaret på, hvordan du kan blive en mere motiveret løber.

Dorthe #1 spurgte Dorthe #2 om hun mon skulle prøve at boo…

Læs mere…

Hvad er det, der helt lovligt booster dit løb (og som kan købes i ethvert supermarked)?

photo-1593105544559-ecb03bf76f82

Før jeg afslører hvilken ting, der helt lovligt kan booste dit løb, får du lige en dopingrelateret historie fra det virkelige liv.

Tilbage i 2016 løb jeg Cph Half for første gang.

Jeg havde et rigtig skidt løb.

Målet var at komme under 1 time og 10 minutter, men jeg endte med at løbe næsten 4 minutter langsommere.

Jeg tabte pusten efter ca. 11 km og de sidste 10 km var én lang kamp.

Skuffet og udmattet kom jeg i mål og glædede mig bare til at komme hurtigt hjem til Aarhus.

Sådan skulle det…

Læs mere…

Har du prøvet at paniktræne inden DHL stafetten (eller et andet motionsløb)?

photo-1635213349739-59f134fab985

Forstil dig det her:

Du kommer tilbage på jobbet efter en velfortjent sommerferie.

Du har nydt livet, slappet af og måske spist og drukket lidt rigeligt (til den usunde side).

Som noget af det første spørger din friske og altid veltrænede kollega:

"Nåh, er du så ved at være klar til DHL-stafetten?"
.
.
.
Aaaaaaargh!!!

Det eneste du overhovedet ikke har brugt tid på i ferien er at løbetræne.

Nu er der mindre end 2 uger til DHL, og formen er mildest talt E-L-E-N-D-I-G.

Hvad nu?

Der er to mulig…

Læs mere…

Fejlen som (næsten) alle nye løbere begår

photo-1547941126-3d5322b218b0-edited

Jeg er til daglig travlt beskæftiget med at følge de løbere, som jeg har på mit personlige træningsforløb.

Her får jeg en masse spændende spørgsmål om løb og løbetræning.

Et af de spørgsmål jeg har mødt flere gange, handler om, at jeg i mine løbeprogrammer insisterer på at angive langt de fleste træningspas i minutter i stedet for i kilometer.

I mine programmer skal du eksempelvis løbe i 25 minutter og ikke 5 km.

Dette gav deltageren Randi en del udfordringer i starten.

Her med hendes egne …

Læs mere…

Er du faldet i X-løber-fælden?

photo-1581889470536-467bdbe30cd0

Kan du genkende dig selv i det her: 

  • Du har tidligere været i rigtig god form.
  • Du har løbet en masse - eller dyrket en masse anden sport - måske endda på et særdeles højt plan?

Men så blev du...

...skadet
...indhentet af voksenlivet

...og pludselig var det ikke længere muligt at bruge så mange timer på løb og anden motion, som du gjorde tidligere.

Resultatet:

  • Et par ekstra kilo på sidebenene?
  • Mindre fysisk og mentalt overskud?
  • Dårligere nattesøvn?
  • Mere stress?

Det, der er sket,…

Læs mere…