Sådan får du en løbeskade på rekordtid

legg-2821615_1920-edited

"Åh nej, mine ben føles lette og friske!"

Når dine ben er lette og friske - og du måske ovenikøbet er ved at komme i god form - så kan det næsten blive for sjovt at løbe.

Du finder hurtigt en god rytme.
Du føler dig frisk og veloplagt.
Og efter løbeturen oplever du, at humøret, energiniveauet og dit mentale overskud stiger katastrofalt.

Men bare rolig.

Her får du mine 3 protips til, hvordan du på rekordtid får en løbeskade, så du igen kan få fred til at ligge på sofaen og miste den motivation og lyst til at løbe, som du kan risikere at have opbygget.

Tip #1: Løb så hurtigt du kan - hver gang

Den sikreste vej til at blive løbeskadet hurtigt er, at sætte farten op på alle dine løbeture.

Du skal helst løbe så hurtigt, at du er helt smadret hver eneste gang, du er færdig med en løbetur.

Undervejs må du på intet tidspunkt have en følelse af overskud. Hvis du oplever, at du er i stand til at føre en samtale eller trække vejret bare nogenlunde normalt, så løber du for langsomt.

Tip #2: Løb så langt du kan - hver gang

Sammen med hastigheden er længden på dine løbeture den absolut vigtigste faktor, hvis du gerne vil blive skadet.

Sørg for at alle dine løbeture bliver så lange, at du til sidst nærmest ikke er i stand til at løfte benene fra jorden.

"Det skal gøre ondt, for at gøre godt", siger de kloge - og det mantra gælder så sandelig også, hvis du gerne vil trække en løbeskade.

Tip #3: Drop restitutionen

Som nævnt ovenfor er længden på dine løbeture en væsentlig faktor i forhold til at blive skadet.

Det gælder også din samlede træningsmængde. Så hvis du vil være helt sikker på at blive hurtig skadet, skal du bare sørge for at løbe hver dag.

Prøv fx at gå fra ingen løb til at løbe hver eneste dag i 2 uger - så skulle det undre mig meget, hvis ikke du kan mærke, at det kradser lidt i benene.

Reglen om at du ikke må øge den samlede træningsmængde med mere end 10% om ugen er noget nogle blødsødne, smerteforskrækkede løbeteoretikere har fundet på.

Rigtig god fornøjelse med at blive skadet. Hurtigt!

/Rasmus

P.S.
Hvis du gerne vil godt i gang med at løbe uden at lave de typiske begynderfejl, der blandt andet øger risikoen for at blive skadet MARKANT, så kan jeg anbefale dig at starte med at booke en personlig afklaringssamtale. Den er både gratis og uforpligtende.

Til samtalen kan vi blandt andet få en snak om dine løbeskader, og - ikke mindst - om, hvordan du undgår dem.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!